Aneks 2025

ANEKS
DO REGULAMINU OGÓLNOPOLSKIEJ AKCJI CHARYTATYWNEJ
„POMÓŻ DZIECIOM PRZETRWAĆ ZIMĘ 2025”
przyjęty przez Główny Społeczny Komitet Organizacyjny Akcji
w dniu 15 października 2025

XXXIII edycja Akcji PDPZ

1. Siedziba Głównego Społecznego Komitetu Organizacyjnego Akcji /dalej GSKO/ przy Radiu Lublin S.A. w likwidacji mieści się w Polskim Radiu Lublin S.A. w likwidacji: 20-030 LUBLIN ul. Obrońców Pokoju 2; tel. (81) 53-64-260, (81) 53-64-271, fax (81) 53-64-321.

2. Zaszczytny obowiązek współorganizowania Akcji wraz z Głównym Społecznym Komitetem Organizacyjnym przyjęły:

– Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Lublinie
– Caritas Archidiecezji Lubelskiej
– Polski Czerwony Krzyż – Lubelski Oddział Okręgowy,
– Towarzystwo Przyjaciół Dzieci – Lubelski Oddział Regionalny
– Centrum Duszpasterstwa Młodzieży Archidiecezji Lubelskiej
– Bractwo Miłosierdzia im. św. Brata Alberta w Lublinie
– Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży Archidiecezji Lubelskiej
– Fundacja „Siła Jedności”

przy wsparciu:

– Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego
– Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego
– Urzędu Miasta Lublin
– Kuratorium Oświaty w Lublinie
– Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie
– Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Lublinie
– Ochotniczej Służby Ratowniczej w Lublinie

3. Przedstawiciele wymienionych wyżej podmiotów wchodzą w skład GSKO. Do składu GSKO każdorazowo wchodzi/wchodzą także reprezentant/reprezentanci Radia Lublin S.A. w likwidacji  oraz osoby indywidualne, zaproszone przez Przewodniczącego GSKO.

4. Czynności przygotowawcze do Akcji, zgodnie z przyjętym przez Główny Społeczny Komitet Organizacyjny Terminarzem Akcji, rozpoczną się 16 października 2025 r. a wydawanie materiałów akcyjnych od 12 listopada 2025 r.

5. Zbiórki w ramach Akcji PDPZ prowadzić należy w oparciu o treść ustawy z dn. 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek (Dz.U. z 2020 r., poz. 1672), Regulamin Akcji oraz niniejszy Aneks. Cel zbiórki zawarty jest w logo oraz nazwie Akcji. Informacje szczegółowe znajdują się we Wskazówkach 2025 dotyczących sposobu organizowania i prowadzenia Akcji.

6. Do prowadzenia zbiórki stacjonarnej wystarczy zarejestrowany Sztab Akcji, który powinien liczyć co najmniej jedną osobę (Szefa Sztabu) oraz odebranie materiałów akcyjnych (przede wszystkim Identyfikatora).

Zasady prowadzenia zbiórki określone są szczegółowo we Wskazówkach na rok 2025, przy czym najważniejsze to:
– Wolontariusze Akcji (tylko osoby pełnoletnie) posiadają Identyfikatory
– należy wcześniej ogłosić miejsca zbiórki
– obowiązuje oznakowanie miejsca zbiórki plakatami Akcji
– Wolontariusze dysponują słoneczkami dla Ofiarodawców oraz dokumentami (materiałami) informacyjnymi.

7. Warunkiem ustawowym podjęcia zbiórki publicznej niezbędne jest utworzenie przez Wolontariuszy danego Sztabu Akcji – Społecznego Komitetu Organizacyjnego (SKO), a następnie zgłoszenie zbiórki na portalu zbiorki.gov.pl
GSKO przypomina, że do powołania SKO konieczne są co najmniej trzy osoby, spełniające warunki m. in. pełnoletniości i niekaralności, podpisujące wniosek.
Zbiórki publiczne, zgodnie z przepisami ustawy, mogą rozpocząć się po ukazaniu się zgłoszenia oraz numeru zbiórki na portalu zbiórki.gov.pl ; pozostałe uwarunkowania są identyczne jak dla zbiórek stacjonarnych Akcji PDPZ.

8. Wniosek do MSWiA należy uzupełnić dokumentem /aktem/ powołania SKO oraz kopią zgłoszenia zarejestrowanego wcześniej Sztabu. Zawarte w zarejestrowanym Zgłoszeniu potwierdzenie przyjęcia Regulaminu Akcji PDPZ uprawnia do nadania Komitetowi prawnie chronionej nazwy Akcji.

9. Pełna nazwa SKO przyjmuje ustandaryzowaną formę:

Społeczny Komitet Organizacyjny Akcji Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę 2025 przy/nazwa podmiotu/ w /miejscowość/
nazwa zbiórki: Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę

i takie dane należy wpisać we wniosku do MSWiA.

10. Zbiórki w ramach XXXIII Akcji PDPZ kończą się 24 grudnia 2025 r. i taką datę należy wpisać we wniosku do MSWiA /patrz p.13/

11. Wielka Uliczna Zbiórka Darów w ramach Akcji PDPZ została zaplanowana i uzgodniona na dzień 7 grudnia 2025 r. i w rozumieniu przepisów prawa jest zbiórką publiczną. SKO Akcji PDPZ może organizować własne Zbiórki Uliczne Darów w innych terminach poczynając od 24 listopada, jednak nazwa Wielka Uliczna Zbiórka Darów zastrzeżona jest wyłącznie dla zbiórki publicznej organizowanej w dniu 7 grudnia 2025 r.

12. Przekazanie zebranych darów Współorganizatorom Akcji powinno nastąpić niezwłocznie po ich zebraniu. GSKO oczekuje, że nie później niż do 31 grudnia 2025 r.

13.  Obowiązujące wzory wszystkich dokumentów (m.in. Protokoły po zbiórce oraz protokoły przekazania tzw. przekazówki) są do pobrania na stronie https://sztaby.pdpz.pl/kolejne-etapy-zakladania-sztabu-akcji/

14. W sprawozdaniu do MSWiA, (część pierwsza – Sprawozdanie z przeprowadzonej zbiórki) przesłanym do 23 stycznia 2026 r. /wymóg ustawowy – 30 dni od zakończenia zbiórek/, SKO prowadzące zbiórki publiczne zamieszczają asortyment darów i łączną ich wagę z dokładnością do dekagrama (do dwóch miejsc po przecinku). Za również prawidłowe przyjmuje się wymienienie tylko dwóch kategorii z podziałem na żywność i nieżywność.

15. Informacje do Biura Organizacyjnego Akcji w Lublinie przesyłają zarówno SKO, jak i Sztaby, które nie uczestniczą w zbiórkach publicznych. Te informacje umożliwią podsumowanie Akcji w skali kraju (na oficjalnej stronie Akcji www.pdpz.pl).

16. Nieprzekraczalny termin nadsyłania informacji o zebranych darach do Biura Organizacyjnego Akcji w Lublinie to 10 stycznia 2026 r. GSKO nie wymaga przesyłania protokołów po zbiórkach ani przekazówek. Wystarczy autoryzowana informacja od Szefa Sztabu. W/w dokumentacja (protokoły, przekazówki) pozostaje docelowo w dyspozycji Szefa Sztabu.

17. W dotychczasowej praktyce rozdysponowywanie darów przez Współorganizatorów na rzecz beneficjentów Akcji (raportowanie liczby obdarowanych Dzieci/Rodzin/Ośrodków) odbywało się w terminie późniejszym w oddzielnym dokumencie. W oparciu o doświadczenia lat ubiegłych, GSKO podtrzymuje, że w/w dane można w szczególnych przypadkach (np. Domy Dziecka) potwierdzić na dokumencie/dokumentach przekazówek już w chwili przekazywania zebranych darów Współorganizatorowi. Przyśpieszy to i ułatwi całą procedurę, pozwalając szybciej złożyć wymaganą informację do MSWiA (część druga sprawozdania).

18. Informacje o obdarowanych (Dzieci/Rodziny/Ośrodki) należy nadesłać również do Biura Organizacyjnego Akcji w Lublinie (do końca stycznia 2026).

19. Wszelkie prawa dotyczące tytułu (nazwy) Akcji i logo – znaku graficznego Akcji „POMÓŻ DZIECIOM PRZETRWAĆ ZIMĘ” są prawnie zastrzeżone – stanowią własność Radia Lublin S.A.  w likwidacji.

20. Zgody na użycie logo Akcji „POMÓŻ DZIECIOM PRZETRWAĆ ZIMĘ” może udzielić wyłącznie Radio Lublin S.A. w likwidacji. Wyrażona zgoda może określać zakres dozwolonego użycia a Sztaby Akcji/SKO uzyskają prawo używania logo i nazwy Akcji PDPZ po zarejestrowaniu (www.sztaby.pdpz.pl) a Współorganizatorzy Akcji po ukonstytuowaniu GSKO.

21. Tytułu (nazwy) oraz logo (znaku graficznego) Akcji „POMÓŻ DZIECIOM PRZETRWAĆ ZIMĘ”, zawierających w swej treści podstawowy cel prowadzonych zbiórek, nie wolno użyć w jakichkolwiek celach reklamowych. W szczególności publikowane podziękowania dla ofiarodawców nie mogą być formą reklamy żadnej firmy lub produktu.

22. Integralną częścią programu Akcji są Przyjazne Media, które:
– propagują ideę Akcji
– przekazują informacje o miejscach i terminach zbiórek
– publikują podziękowania dla ofiarodawców
– organizują Sztaby Akcji/SKO w swoich siedzibach

23. Podziękowania dla ofiarodawców powinny być przekazywane jedynie w czasie trwania zbiórek oraz w okresie sprawozdawczości akcyjnej tj. do 23 stycznia 2026 r. Powinny ukazywać się we wcześniej określonych odcinkach czasu antenowego oraz w innych Przyjaznych Mediach. Powyższe zastrzeżenie nie obejmuje oficjalnej strony internetowej Akcji www.pdpz.pl, funkcjonującej nieprzerwanie.

24. Zgłoszenia Sztabu do udziału w Akcji PDPZ dokonuje się w dotychczasowym trybie poprzez wypełnienie e-formularza pod adresem https://sztaby.pdpz.pl/e-formularz-wstepny/

25. Do chwili weryfikacji Sztab otrzymuje status „oczekujący na rejestrację”, a po pozytywnej weryfikacji – status „zarejestrowany”.

26. Podanie adresu e-mail oraz nr telefonu kontaktowego jest niezbędne, ponieważ uwierzytelnia Szefa Sztabu oraz Jego późniejszą wymianę korespondencji/informacji.  Powyższe przewiduje instrukcja nt. ochrony danych osobowych w Akcji PDPZ, stanowiąca załącznik do niniejszego Aneksu.

27. W uzasadnionych przypadkach Główny Społeczny Komitet Organizacyjny Akcji może nie podjąć współpracy z osobami, które deklarują wolę założenia Sztabu Akcji bez przedstawienia uzasadnienia lub wstrzymać proces rejestracji do czasu wyjaśnienia wszystkich występujących wątpliwości.

28. Wolontariusze Akcji działają w ramach zarejestrowanych Sztabów Akcji oraz Społecznych Komitetów Organizacyjnych Akcji (SKO) utworzonych na bazie Sztabu Akcji.

29. Wolontariusze Sztabów, prowadzący zbiórkę, legitymują się wobec Ofiarodawców Identyfikatorem Akcji PDPZ (wzór Identyfikatora Akcji PDPZ 2025 stanowi załącznik do niniejszego Aneksu). Identyfikator wydaje Wolontariuszom Szef Sztabu Akcji, opatrując wcześniej Identyfikator numerem otrzymanym w procesie rejestracji Sztabu oraz nadaną sygnaturą zbiórki publicznej (tylko SKO).

30. Sprawozdawczość akcyjna prowadzona jest w kilogramach z dokładnością ograniczoną do dwóch miejsc po przecinku (całkowita liczba dekagramów).

31. Podczas akcyjnych zbiórek nie zbieramy:
– darów nietypowych
– darów o dużej wartości materialnej (mebli, sprzętu komputerowego i AGD)
– przedmiotów o dużych wymiarach
– odzieży i obuwia innych niż NOWE (wyjątek stanowią kurtki zimowe, których zawsze brakuje).

Jeżeli ofiarodawca wyraża wolę przekazania tego typu darów (wyżej wymienionych), należy Mu wskazać osobę lub np. placówkę szkolno-wychowawczą, do której/ których, według posiadanej wiedzy, można taki nietypowy dar przekazać.

Wykluczone całkowicie jest zbieranie lekarstw i innych, szeroko rozumianych, środków farmakologicznych oraz oczywiście pieniędzy czy wartości finansowych, w żadnej formie.

32. Należy w drodze kampanii informacyjnej zachęcać ofiarodawców do przekazywania darów  w stanie nowym lub nieużywanym. Terenowe Sztaby Akcji mogą dostosować preferencje prowadzonej zbiórki do lokalnych potrzeb.

33. Rozdział zebranych darów odbywa się zawsze z uwzględnieniem intencji tych, którzy je zebrali. Również Ofiarodawca może wyrazić wolę przekazania darów konkretnemu beneficjentowi.W w ustalony sposób wskazuje wówczas osobę lub np. placówkę szkolno-wychowawczą bądź podmiot Współorganizatora Akcji PDPZ, na rzecz których proponuje przekazanie darów.

34. Począwszy od jubileuszowej XXV Akcji pomoc kierowana jest, w miarę możliwości, również do innych osób, będących w trudnej sytuacji życiowej i materialnej,- zgodnie z ideą Akcji: „Podziel się tym, co masz”.

35. Biuro Organizacyjne Akcji (BOA) jest organem pomocniczym GSKO, wspomagającym w realizacji zadań Pełnomocnika Radia Lublin S.A w likwidacji, Przewodniczącego GSKO oraz Szefa Sztabu Akcji Nr 1 przy Radiu Lublin S.A. w likwidacji. Zadaniem Biura jest wykonywanie czynności, wynikających z zasad prowadzenia Akcji, niezbędnych dla sprawnego (i zgodnego z Regulaminem, Aneksem do Regulaminu  oraz literą prawa) przeprowadzenia Akcji PDPZ 2025.

36. Biuro Organizacyjne Akcji, jego siedziba, wyposażenie, a także zapewnienie jego obsługi są darem Radia Lublin S.A. w likwidacji oraz uczestniczących Współorganizatorów.

37. Oficjalna strona Akcji www.pdpz.pl oraz związana z nią obsługa systemu informatycznego Akcji PDPZ stanowią stały dar Ochotniczej Służby Ratowniczej w Lublinie.

38. Wzory: pieczęci, Identyfikatora oraz aktualnie obowiązujących druków i formularzy akcyjnych, jako załączniki, stanowią integralną część Aneksu.

39. Główny Społeczny Komitet Organizacyjny Akcji PDPZ rozwiązuje się po osiągnięciu celu, dla którego został powołany.